Karibu Zanzibar - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Inge Luitgaarden - WaarBenJij.nu Karibu Zanzibar - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Inge Luitgaarden - WaarBenJij.nu

Karibu Zanzibar

Blijf op de hoogte en volg Inge

12 November 2015 | Tanzania, Zanzibar

Inmiddels ben ik nu al een paar dagen op Zanzibar. Na een prima vlucht (incl overstap op Zurich, waar ze een alpentreintje hebben dat onder muzikaal koeiengeloei van gate naar gate rijdt) en een nachtje Dar es Salaam, ben ik afgelopen zondag met de ferry naar Zanzibar gevaren. Daar werd ik opgewacht door Abdi, die me naar mijn gastfamilie bracht en me een rondleiding heeft gegeven door Stone Town; de stad waar ik de komende twee weken Swahili ga leren. Zanzibar is voor 95% islamitisch en dus hoor je om de zoveel tijd de moskee en lopen mensen gesluierd rond, niet meteen het eerste beeld wat ik van Afrika had. Stone Town zelf is een leuk oud stadje met nauwe, kronkelende straatjes (gegarandeerd verdwalen) vol met mensen die elkaar voortdurend begroeten met Jambo, danwel Mambo.

Mama Raja is mijn gastmama en zij zorgt ervoor dat ik genoeg (heel veel!) te eten krijg, voornamelijk eigengemaakt mkate (brood), wali (rijst) en samaki (vis). Daarnaast is ze al eens in Rotterdam geweest! Ze heeft vier kinderen, waarvan vooral de jongste mijn witte huid erg interessant vindt.

Maandag startte dan de eerste les Swahili. Samen met een Duits meisje krijg ik vier uur per dag les bij mama Amina thuis, een oudere vrouw met een huis vol kinderen/kleinkinderen die al 40 jaar lang mensen zoals ik Swahili probeert bij te brengen. En ik kan je vertellen, het is MOEILIJK. Iedereen die tegen me heeft gezegd dat Swahili een makkelijke taal om te leren was: het is niet waar, haha. De grammatica gaat totaal anders dan in de talen die je gewend bent: in plaats van persoonsuitgangen, plakken ze alles voor het werkwoord. Daarnaast is er in dat werkwoord ook nog plaats voor een tijdsbepaling, een lijdend voorwerp, een ontkenning en nog een andere tijdsbepaling. Je krijgt dus woorden als ninikapopata, utakapoandika etc. En dit is pas dag 4. Elke dag weet mama Amina weer een paar extra lettergrepen in een woord te proppen en vraag ik me af hoe ik dat in hemelsnaam ga onthouden, laat staan ga uitspreken. Nog wat werk aan de winkel dus.

Verder is het op Zanzibar inmiddels goed uit te houden. De eerste paar dagen waren er nogal wat tropische regenbuien, waardoor de straten letterlijk overstroomden. Nu is het weer echter goed en dat betekent dus naar het strand! Mijn Duits krijgt ondertussen ook een boost, want er zijn echt ontzettend veel Duitsers hier haha.

Tutaonana baaday!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Zanzibar

Inge

Actief sinds 04 Nov. 2015
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 2879

Voorgaande reizen:

07 November 2015 - 30 Januari 2016

Tanzania

Landen bezocht: